Wij hebben gekozen voor het boek 'Bezonken rood' van Jeroen Brouwers,
Lily van den Berg, Tom Vergouwen en Roos Osse.
Wat waren onze
verwachtingen?
Voordat we het boek
gingen lezen waren we het er wel over eens dat het geen heel gezellig boek zal
worden. Lily en Tom dachten van te voren al dat het moeilijk zou zijn om
doorheen te komen, terwijl Roos juist positieve verwachtingen had. Ze vond het
een belangrijk boek omdat er een stukje historie in zit waar je over gelezen
moet hebben. Daarnaast vindt ze het ook wel leuk om heftige boeken te lezen.
In welke mate zijn
onze verwachtingen uitgekomen?
De hoofdpersoon in het boek, Jeroen Brouwers zelf
(psychologische autobiografische roman), is heel erg eenzaam en bang in het
boek. Hij is opgegroeid in het jappenkamp en aangezien de eerste levensjaren
voor een kind heel belangrijk zijn voor de vorming van zijn basis en normen en
waarden heeft hij eigenlijk geen normen en waarden zoals de normale mens die
kent. Er komt ook opvallend veel mist voor in
het boek voor. Deze mist symboliseert de verwarring en het isolement van de
geest van de ik-figuur. De stukken waarin de hoofdpersoon vertelt over
wat hij in het kamp heeft meegemaakt zijn ook verschrikkelijk om te lezen ze
zijn namelijk ook heel gedetailleerd beschreven.
Conclusie: Onze verwachtingen zijn zeker uitgekomen. We
vonden het ook wel goed dat we er nu meer van de jappenkampen af weten en het
leed dat men daar is aangedaan. Tegelijkertijd was het soms zo heftig dat je je
af moet vragen of je dit wel moet willen lezen.
Titelverklaring
De titel van 'Bezonken rood' staat in verband met meerdere
zaken.
Als eerste verwijst de rode
stip op de Japanse vlag naar de titel. Volgens de schrijver is de rode stip het
teken van bloed. In het boek worden veel gruwelijke gebeurtenissen beschreven
waar vaak bloed wordt vergoten. Bloed heeft een rode kleur. De schrijven heeft
zijn oorlogsjaren laten bezinken. Door te gaan drinken en het slikken van
pillen wil hij alles laten bezinken, waardoor het leven weg zal vagen, want hij
wil de schandelijke dingen die hij gedaan heeft vergeten.
Personages:
De hoofdpersoon is de schrijver Jeroen Brouwers. Hij is voor
de tweede keer getrouwd. De eerste twee jaren van zijn leven brengt hij
onbezorgd door temidden van zijn broers en zusjes. Na de Japanse inval in
Nederlands-Indië wordt hij met zijn grootmoeder, moeder en zusje ondergebracht
in Jappenkamp Tjideng. Hij is
getraumatiseerd door de ervaringen die hij als kleuter heeft opgedaan in het
jappenkamp. Hij heeft berouw om de slechte relatie met zijn moeder. Hij kan
zich niet meer binden door het verraad van zijn moeder die hem achterliet na de
oorlog in het pensionaat. Toch is hij in het boek voordurend weer opzoek naar
het ideaalbeeld van zijn moeder. Door zijn ervaringen in het jappenkamp is hij
zijn gevoel kwijtgeraakt: 'ik voel niets en ik wil niets voelen.'
Mevrouw Brouwers is eind januari 1981 gestorven. Haar werkelijke
naam is Henriette Maria Elisabeth van Maaren. Ze leed aan de ziekte van
Parkison. Ze was in eerste instantie een ideaalbeeld voor Jeroen, want in het
kamp is hij nog maar heel jong en zeer aangewezen op zijn moeder. Op het moment
dat Henriette door de Japanners wordt mishandeld ziet hij hoe zijn mooie lieve
moeder wordt verwoest en beschadigd. Hij zegt dat ook in het boek: ik wil een
nieuwe moeder, deze is kapot. Zijn verdere leven
blijft Brouwers op zoek naar dit verloren ideaalbeeld, maar hij is bang dat,
dat beeld opnieuw verloren zal gaan, of dat het beschadigd zal worden. Zo wordt
de schoonheid van zijn vrouw volgens hem beschadigd wanneer ze een kind krijgt;
daarom wil hij niet bij de geboorte van zijn kind aanwezig zijn. Dit is tevens
de reden waarom hij een nieuwe vrouw wil. Ook wil hij de aftakeling van zijn
moeder niet meemaken; het liefst denkt hij terug aan zijn moeder van voor de
mishandeling, toen ze nog de mooiste was.
Liza is ook een van de personen die een belangrijke invloed heeft op zijn leven heeft gehad. Zes of zeven jaar geleden had ze een korte relatie met de hoofdpersoon. Deze duurde drie dagen. Liza is onderwijzeres die in een onbekend plaatsje woont.
De schrijver laat Liza als de Heilige maagd Maria overkomen. Liza heeft vaak blauwe kleding aan, de kleur van Maria. Tevens loopt Liza mee in een Maria-processie. Maria heeft de bijnaam Troosteres der bedroefden en Eerwaardige maagd. Liza probeert de ik-figuur te troosten tijdens hun ontmoetingen en als Liza met de ik-figuur gaat vrijen, is ze nog maagd. Tijdens het vrijen spreken ze over de Toren van David en Ivoren Toren, wat met de Bijbel te maken heeft. De herinnering aan Liza en de nieuwe verliefdheidgevoelens voor haar, vallen samen met de rouwgevoelens om de dood van Jeroens moeder. Enerzijds wekken deze gevoelens zijn weerzin op, hij heeft geen zin meer in nieuwe drama’s en het liefst wil hij met rust gelaten worden, sterven desnoods. Anderzijds merkt hij dat deze gevoelens, toch een zekere betekenis voor hem hebben. Deze gevoelens zouden hem namelijk kunnen helpen te ontsnappen aan de toestand van onbeweeglijkheid. Aan het eind van het boek geeft Brouwers aan dat hij niet meer terughoudend staat ten opzichte van zijn gevoelens.
Liza is ook een van de personen die een belangrijke invloed heeft op zijn leven heeft gehad. Zes of zeven jaar geleden had ze een korte relatie met de hoofdpersoon. Deze duurde drie dagen. Liza is onderwijzeres die in een onbekend plaatsje woont.
De schrijver laat Liza als de Heilige maagd Maria overkomen. Liza heeft vaak blauwe kleding aan, de kleur van Maria. Tevens loopt Liza mee in een Maria-processie. Maria heeft de bijnaam Troosteres der bedroefden en Eerwaardige maagd. Liza probeert de ik-figuur te troosten tijdens hun ontmoetingen en als Liza met de ik-figuur gaat vrijen, is ze nog maagd. Tijdens het vrijen spreken ze over de Toren van David en Ivoren Toren, wat met de Bijbel te maken heeft. De herinnering aan Liza en de nieuwe verliefdheidgevoelens voor haar, vallen samen met de rouwgevoelens om de dood van Jeroens moeder. Enerzijds wekken deze gevoelens zijn weerzin op, hij heeft geen zin meer in nieuwe drama’s en het liefst wil hij met rust gelaten worden, sterven desnoods. Anderzijds merkt hij dat deze gevoelens, toch een zekere betekenis voor hem hebben. Deze gevoelens zouden hem namelijk kunnen helpen te ontsnappen aan de toestand van onbeweeglijkheid. Aan het eind van het boek geeft Brouwers aan dat hij niet meer terughoudend staat ten opzichte van zijn gevoelens.
onderlinge relaties
Liza
is een vrouw met wie Jeroen een korte hartstochtelijke relatie heeft beleefd.
De relatie tussen Jeroen en zijn moeder, Henriette Maria Elisabeth van Maaren,
is slecht. Nettie Stenvert is het vriendinnetje van Jeroen gedurende het
verblijf in kamp Tjideng.
Setting:
-
het jappenkamp
-
dorp van Liza
-
dorp waar de schrijver zelf woont
perspectief:
Het
is verteld vanuit een ik-perspectief. Het is ook een autobiografische
roman.
Thema's:
Moeder-zoon relatie:
Het hoofdthema in Bezonken rood is de moeder-zoon relatie. Deze is grotendeels
verstoord en Jeroen is, mede daardoor, niet in staat om een duurzame
liefdesrelatie met een vrouw aan te gaan.
Isolement:
Jeroen voelt zich op diverse manieren in de steek gelaten. Hij voelt zich verraden door zijn moeder, die hem naar kostscholen stuurt. De dichte mist, die regelmatig in het verhaal terugkeert, symboliseert zijn geïsoleerde gevoel.
Schuldgevoel:
Jeroen voelt zich medeplichtig aan alle gruwelijkheden in het interneringskamp, doordat hij er als kleuter bij heeft staan kijken. Hij heeft wroeging, omdat hij niet heeft ingegrepen. Hij geeft zelfs toe dat er niet ongelukkig is geweest en dat hij geen hongergevoelens heeft gehad.
Dood:
Op alle mogelijke manieren wordt de ik-figuur geconfronteerd met de dood. In zijn jeugdjaren ziet hij in Tjideng veel gevangenen mishandeld en vermoord worden. Zijn vriendinnetje en oma overlijden in het kamp. De dood van zijn moeder is de aanleiding tot alle herinneringen.
Isolement:
Jeroen voelt zich op diverse manieren in de steek gelaten. Hij voelt zich verraden door zijn moeder, die hem naar kostscholen stuurt. De dichte mist, die regelmatig in het verhaal terugkeert, symboliseert zijn geïsoleerde gevoel.
Schuldgevoel:
Jeroen voelt zich medeplichtig aan alle gruwelijkheden in het interneringskamp, doordat hij er als kleuter bij heeft staan kijken. Hij heeft wroeging, omdat hij niet heeft ingegrepen. Hij geeft zelfs toe dat er niet ongelukkig is geweest en dat hij geen hongergevoelens heeft gehad.
Dood:
Op alle mogelijke manieren wordt de ik-figuur geconfronteerd met de dood. In zijn jeugdjaren ziet hij in Tjideng veel gevangenen mishandeld en vermoord worden. Zijn vriendinnetje en oma overlijden in het kamp. De dood van zijn moeder is de aanleiding tot alle herinneringen.
Ons
oordeel:
Lily: Ik vind het verhaal niet mooi
geschreven. Er worden geen aanhalingstekens gebruikt op de zeldzame momenten
dat er al dialoog is, en alle streepjes en haakjes maken het verhaal erg
onduidelijk en verwarrend. Het wordt wel erg realistisch beschreven, en je
leeft echt mee met de hoofdpersoon, omdat hij alles heel levendig en echt
vertelt. Ik kon me alles echt heel goed voor me zien. Het feit dat het
autobiografisch is, en dus echt gebeurd is, speelt hier ook in mee.
Tom: Er is de hele tijd een
depressieve sfeer en het is moeilijk om door het boek heen te komen.
Roos: Het is een boek dat je echt
even moet verwerken nadat je het gelezen hebt, doordat je de gebeurtenissen die
de hoofdpersoon in het kamp heeft meegemaakt zo gedetailleerd meekrijgt. De
intentie van de schrijver is wel geweest om met de wereld te delen wat er is
gebeurd in de jappenkampen en ook wel voor het verwerken van zijn eigen
verdriet, hij zegt ook 'een schrijver beleefd zijn verhaal twee keer, de eerste
keer als hij het zelf meemaakt in het kamp en de tweede keer als hij het
opschrijft.' Daarnaast zegt hij ook dat je
geen goede schrijver kunt zijn als je niks hebt meegemaakt, er bestaan geen
saaie schrijvers.
Persoonlijke conclusie:
Het proces van discussie is goed gegaan, we hebben goed met elkaar besproken wat we goed vonden en minder goed en geprobeerd de dieperliggende betekenis in het boek te benoemen en daar verder over na te denken. Toch, heb ik er persoonlijk niet heel veel meer aan gehad dat we in leesgroepjes zaten, het enige is dat ik het altijd wel interessant vind om de mening van anderen ergens over te horen.
Bezonken rood heeft leesniveau 4 en dat was voor mij uitstekend ik heb al meerdere boeken van leesniveau 4 gelezen en dat ging ook prima. Dus het wordt wel tijd dat ik aan een boek begin van leesniveau 5. Nu ben ik begonnen aan Max Havelaar dat is niveau 5. En welke boeken in volgend jaar van plan ben te gaan lezen voor mijn lijst heb ik nog niet over nagedacht en voor die keuze wil ik wel wat meer tijd nemen, dus daar kan ik nu nog niks over zeggen.
Roos Osse.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten