dinsdag 11 februari 2014

Balansverslag

1) Welke literaire boeken spraken je bijzonder aan en waarom? Geef voorbeelden en argumenten.
Naar mijn mening is ‘Een schitterend gebrek’ een heel mooi boek. Ik denk dat dit komt omdat ik de hoofdpersoon genaamd ‘Lucia’ heel erg interessant vind. Ik vind haar niet alleen interessant, ik vind haar prachtig!  En ontzettend moedig en sterk.  
De titel die het boek draagt vind ik ook erg mooi. Waarom dit boek deze titel draagt wordt in het begin al snel duidelijk; Giacomo en Francesco komen naar het landhuis van de gravin voor het grote bruiloftsfeest. Ze worden ontvangen door de 14-jarige Lucia.

“Die Lucia is volmaakt!”
“Dat zou je denken,” Giacomo klonk plotseling bedrukt. “Ze heeft alleen één ernstige tekortkoming.”
“Welke dan?”
“Zij is te jong.”
Hij meende het, maar zijn broer moest lachen: “Wat een schitterend gebrek!”

Daarnaast vind ik ‘Bezonken rood’ een prachtig, verschrikkelijk en aangrijpend boek. Het is een boek dat je echt even moet verwerken nadat je het gelezen hebt, doordat je de gebeurtenissen die de hoofdpersoon in het kamp heeft meegemaakt zo gedetailleerd meekrijgt door de schrijfstijl. De intentie van de schrijver is wel geweest om met de wereld te delen wat er is gebeurd in de jappenkampen en ook wel voor het verwerken van zijn eigen verdriet, hij zegt ook 'een schrijver beleefd zijn verhaal twee keer, de eerste keer als hij het zelf meemaakt in het kamp en de tweede keer als hij het opschrijft.'  Daarnaast zegt hij ook dat je geen goede schrijver kunt zijn als je niks hebt meegemaakt, er bestaan geen saaie schrijvers. 

2) Welke literatuurlessen zijn belangrijk voor je geweest? Om welke redenen? 
Waar ik onze literatuurlessen erg dankbaar voor ben is dat ik de verschillende stromingen in de literatuur heb leren kennen. Dit vind ik toch wel erg interessant om te weten, omdat je zo de dieperliggende gedachtes of een boodschap makkelijker uit een boek kunt halen. En eigenlijk stel ik mezelf altijd de vraag na het lezen van een boek of het kijken van een film: Wat wil de schrijver/regisseur mij hier mee vertellen? Wat is de boodschap? Daarnaast vind ik dit ook een onderdeel van je algemene ontwikkeling.

3) Welke ervaring(en) met literatuur hebben absoluut weestand opgeroepen? Hoe verklaar je die weerstand? Wanneer je bijvoorbeeld iets saai vond, kwam dat volgens jou door een gebrek aan kwaliteit van de schrijver of door jouw manier van lezen?
Max Havelaar, of de koffi-veilingen der Nederlandsche Handel-Maatschappy de roman van Multatuli (Eduard Douwes Dekker) vind ik persoonlijk een verschrikkelijk saai boek. Het oude taalgebruik is vreselijk. Het moeten lezen van dit boek riep bij mij echt weerstand op, wat een ellende. Dit komt eigenlijk alleen maar door het oude taalgebruik en omdat het tempo zo langzaam ligt. Het verhaal zelf is best een mooi verhaal. Ik denk dat het komt omdat dit boek gepubliceerd is in 1860, het lezen van dit boek was dus zeker niet uit vrije wil. 

4) Ben je in de loop van de tijd dat je met literatuur bezig was er anders naar gaan kijken? Probeer die ontwikkeling bij jezelf vast te stellen. Geef voorbeelden van wat je nu beter kunt. Kijk voordat je je antwoord formuleert nog eens terug naar je leesautobiografie.
Mijn visie op het lezen van literatuur is niet veranderd. Voordat ik aan het samenstellen van mijn lijst begon en tijdens het lezen van mijn lijst was ik wel van mening dat ik dit een van de leukere dingen aan het behalen van mijn gymnasium diploma vond. Ik heb de meeste boeken ook met plezier gelezen en ik heb mezelf voorgenomen ook zeker Nederlandse literatuur te blijven lezen in de komende jaren.

De wijze waarop ik moeilijke literatuur ben gaan beoordelen in wel veranderd.
Vroeger koos ik vaak snellere  boeken met makkelijker taalgebruik. Ik merk wel dat ik door de jaren heen een moeilijker en langzamer boek meer ben gaan waarderen. Dit kon ook niet anders, ik moest wel. Er blijven natuurlijk ook uitzonderingen bestaan zoals ik hierboven bij vraag 3 al beschreven heb.

5) Loop je blog nog eens door en stel vast waarmee je uiteindelijk al dan niet tevreden kunt zijn, waar het gaat om je aanpak bij het werkproces en je studievaardigheden. Geef voorbeelden. Met welke werkvormen kon je goed uit de voeten, met welke niet? Waarom?
Persoonlijk ben ik tevreden over de manier waarop ik het lezen van mijn literatuurlijst heb aangepakt in de voorbijgaande jaren. Ik ben alleen niet helemaal tevreden met de samenstelling van mijn lijst, ik denk dat mijn leesniveau best hoog ligt. En ik heb niet het gevoel dat ik mijn grens met betrekking tot het niveau van de boeken tot het uiterste heb verlengd. Daarbij komt het gegeven dat ‘de wetenschap’ filosofie mij heel erg trekt en daarom had ik nog wel wat moeilijkere filosofischere boeken willen lezen. Gelukkig heb ik nog een heel leven voor me, waarin ik hier hopelijk de kans voor krijg. 

6) Welke plaats denk je dat de literatuur in het vervolg van je leven te kunnen geven?
Tijdens het lezen van literatuur heb ik wel bepaalde inzichten gekregen, ik denk dat ook zeker literatuur in het vervolg te blijven lezen zoals ik ook al eerder heb aangegeven.

7) Welk advies heb je voor je literatuurdocenten?
De afgelopen jaren mistte ik de aandacht van de literatuurdocenten voor het samenstellen van de literatuurlijst. Ik denk dat leerlingen soms helemaal geen idee hebben uit het tal van mogelijkheden waar ze uit kunnen kiezen. Ik merk wel dat er bepaalde titels jaar in jaar uit door een groot aantal leerlingen gelezen worden. Maar aan de onlangs verschenen Nederlandse Literatuur wordt nauwelijks aandacht besteedt. Ook heb ik een aantal keer gevraagd naar eventuele wat moeilijkere filosofischere boeken, maar hier tot op heden nog niet echt een concreet antwoord op gekregen. Ik heb het idee dat ik veel mooie boeken gemist heb bij het samenstellen van mijn lijst doordat ik onvoldoende kennis van zaken had. Ik vind het de taak van de literatuurdocent om hier in het vervolg wat mee te doen.


Roos.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten