|
1) Welke literaire boeken
spraken je bijzonder aan en waarom? Geef voorbeelden en argumenten.
Naar
mijn mening is ‘Een schitterend gebrek’
een heel mooi boek. Ik denk dat dit komt omdat ik de hoofdpersoon genaamd ‘Lucia’
heel erg interessant vind. Ik vind haar niet alleen interessant, ik vind haar
prachtig! En ontzettend moedig en
sterk.
De
titel die het boek draagt vind ik ook erg mooi. Waarom dit boek deze titel
draagt wordt in het begin al snel duidelijk; Giacomo en Francesco komen naar
het landhuis van de gravin voor het grote bruiloftsfeest. Ze worden ontvangen
door de 14-jarige Lucia.
“Die Lucia is volmaakt!”
“Dat zou je denken,” Giacomo klonk plotseling bedrukt. “Ze heeft alleen één ernstige tekortkoming.” “Welke dan?” “Zij is te jong.” Hij meende het, maar zijn broer moest lachen: “Wat een schitterend gebrek!”
Daarnaast vind ik ‘Bezonken rood’ een prachtig,
verschrikkelijk en aangrijpend boek. Het is een boek dat je echt even moet
verwerken nadat je het gelezen hebt, doordat je de gebeurtenissen die de
hoofdpersoon in het kamp heeft meegemaakt zo gedetailleerd meekrijgt door de
schrijfstijl. De intentie van de schrijver is wel geweest om met de wereld te
delen wat er is gebeurd in de jappenkampen en ook wel voor het verwerken van
zijn eigen verdriet, hij zegt ook 'een schrijver beleefd zijn verhaal twee
keer, de eerste keer als hij het zelf meemaakt in het kamp en de tweede keer
als hij het opschrijft.' Daarnaast zegt hij ook dat je geen goede
schrijver kunt zijn als je niks hebt meegemaakt, er bestaan geen saaie
schrijvers.
2) Welke literatuurlessen
zijn belangrijk voor je geweest? Om welke redenen?
Waar ik onze
literatuurlessen erg dankbaar voor ben is dat ik de verschillende stromingen
in de literatuur heb leren kennen. Dit vind ik toch wel erg interessant om te
weten, omdat je zo de dieperliggende gedachtes of een boodschap makkelijker uit
een boek kunt halen. En eigenlijk stel ik mezelf altijd de vraag na het lezen
van een boek of het kijken van een film: Wat wil de schrijver/regisseur mij
hier mee vertellen? Wat is de boodschap? Daarnaast vind ik dit ook een
onderdeel van je algemene ontwikkeling.
3) Welke ervaring(en) met literatuur hebben absoluut weestand opgeroepen? Hoe
verklaar je die weerstand? Wanneer je bijvoorbeeld iets saai vond, kwam dat
volgens jou door een gebrek aan kwaliteit van de schrijver of door jouw
manier van lezen?
Max Havelaar, of de koffi-veilingen der Nederlandsche
Handel-Maatschappy de roman van Multatuli (Eduard Douwes Dekker) vind ik
persoonlijk een verschrikkelijk saai boek. Het oude taalgebruik is vreselijk.
Het moeten lezen van dit boek riep bij mij echt weerstand op, wat een
ellende. Dit komt eigenlijk alleen maar door het oude taalgebruik en omdat
het tempo zo langzaam ligt. Het verhaal zelf is best een mooi verhaal. Ik
denk dat het komt omdat dit boek gepubliceerd is in 1860, het lezen van dit
boek was dus zeker niet uit vrije wil.
4) Ben je in de loop van de tijd dat je met literatuur bezig was er anders
naar gaan kijken? Probeer die ontwikkeling bij jezelf vast te stellen. Geef
voorbeelden van wat je nu beter kunt. Kijk voordat je je antwoord formuleert
nog eens terug naar je leesautobiografie.
Mijn
visie op het lezen van literatuur is niet veranderd. Voordat ik aan het
samenstellen van mijn lijst begon en tijdens het lezen van mijn lijst was ik
wel van mening dat ik dit een van de leukere dingen aan het behalen van mijn
gymnasium diploma vond. Ik heb de meeste boeken ook met plezier gelezen en ik
heb mezelf voorgenomen ook zeker Nederlandse literatuur te blijven lezen in
de komende jaren.
De wijze waarop ik moeilijke literatuur
ben gaan beoordelen in wel veranderd.
Vroeger koos ik vaak
snellere boeken met makkelijker
taalgebruik. Ik merk wel dat ik door de jaren heen een moeilijker en
langzamer boek meer ben gaan waarderen. Dit kon ook niet anders, ik moest
wel. Er blijven natuurlijk ook uitzonderingen bestaan zoals ik hierboven bij
vraag 3 al beschreven heb.
5) Loop je blog nog eens door en stel vast waarmee je uiteindelijk al dan
niet tevreden kunt zijn, waar het gaat om je aanpak bij het werkproces en je
studievaardigheden. Geef voorbeelden. Met welke werkvormen kon je goed uit de
voeten, met welke niet? Waarom?
Persoonlijk ben ik tevreden over de manier waarop ik het
lezen van mijn literatuurlijst heb aangepakt in de voorbijgaande jaren. Ik
ben alleen niet helemaal tevreden met de samenstelling van mijn lijst, ik denk
dat mijn leesniveau best hoog ligt. En ik heb niet het gevoel dat ik mijn
grens met betrekking tot het niveau van de boeken tot het uiterste heb
verlengd. Daarbij komt het gegeven dat ‘de wetenschap’ filosofie mij heel erg
trekt en daarom had ik nog wel wat moeilijkere filosofischere boeken willen
lezen. Gelukkig heb ik nog een heel leven voor me, waarin ik hier hopelijk de
kans voor krijg.
6) Welke plaats denk je dat de literatuur in het vervolg van je leven te
kunnen geven?
Tijdens het lezen van literatuur heb ik wel bepaalde
inzichten gekregen, ik denk dat ook zeker literatuur in het vervolg te
blijven lezen zoals ik ook al eerder heb aangegeven.
7) Welk advies heb je voor je literatuurdocenten?
De afgelopen jaren mistte ik de aandacht van de
literatuurdocenten voor het samenstellen van de literatuurlijst. Ik denk dat
leerlingen soms helemaal geen idee hebben uit het tal van mogelijkheden waar
ze uit kunnen kiezen. Ik merk wel dat er bepaalde titels jaar in jaar uit
door een groot aantal leerlingen gelezen worden. Maar aan de onlangs
verschenen Nederlandse Literatuur wordt nauwelijks aandacht besteedt. Ook heb
ik een aantal keer gevraagd naar eventuele wat moeilijkere filosofischere
boeken, maar hier tot op heden nog niet echt een concreet antwoord op
gekregen. Ik heb het idee dat ik veel mooie boeken gemist heb bij het
samenstellen van mijn lijst doordat ik onvoldoende kennis van zaken had. Ik
vind het de taak van de literatuurdocent om hier in het vervolg wat mee te doen.
Roos.
|
dinsdag 11 februari 2014
Balansverslag
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten